Nieuws | september 2021

 

Column: De chauffeur

Er staat een heuse stadsbus geparkeerd op ons schoolplein. Die hebben we twee jaar geleden gekocht van het GVU in Utrecht. Onze boeken-pret-ouders lenen boeken uit vanuit de bus, we geven er les in en ik lees er graag voor. Voorlezen in de bus is een uitje.
Ons onderwijsconcept "Schatrijk" heeft als uitgangspunt dat we de woordenschat van de leerlingen willen vergroten door aansprekende, bij de leerling aansluitende projecten. Onconventioneel? Ja, en vooral durf: durven los te laten; durven te verbinden; durven te verbeelden en gewoon te doen. 
En oh ja: de bus kan nog steeds rijden ook (als dat nodig is).
‘Meester, mag ik voor het stuur van onze bus als je vanmiddag weer gaat voorlezen?’ vraagt Stijn.
‘Zeker,’ antwoord ik. Stijn glundert en ik kijk in een paar donkerbruine, heldere sprankelende, serieuze ogen. ‘Daar zal mijn opa blij mee zijn’, zegt hij met een raadselachtige glimlach om zijn mond.
Hij huppelt naar zijn fiets op weg naar de lunch thuis.

Stijn is een van de leerlingen die enorm profijt heeft van onze aanpak. De bedoeling is dat hij over een krap jaartje rechtstreeks van onze school naar het praktijkonderwijs zal gaan, zonder tussenstap via het speciaal basisonderwijs. Hij mag in zijn eigen omgeving naar school blijven gaan, ondanks alle moeilijkheden die hij heeft op cognitief gebied. Doordat we een vorm van onderwijs creëren die aansluit bij de leef- en belevingswereld van iedereen, kan Stijn floreren. 
Hij was het die een spreekbeurt over hengelsport gaf, staande aan de waterkant. Hij hield een spreekbeurt over slangen door een neef uit te nodigen die een heuse korenslang meenam de klas in. Stijn heeft, net als alle leerlingen, zijn eigen koffer-portfolio waarin hij recepten verzamelt (hij wil immers kok worden) en nu wil hij graag aan het stuur van onze Baddebus zitten. 
Later op de middag stap ik op de treeplank en kijk de bus door. Jerome ligt onder een dekentje achterin, Janine zit druk te duwen op de stopknop en Walter kletst gezellig met Yasin op de grond van het middenpad. Terwijl ik naar de dubbelzit loop waar ik van plan ben om te gaan voorlezen, stapt ook Stijn de bus binnen. Hij doet wat geheimzinnig en heeft een rugtas bij zich die hij zorgvuldig tegen zich aanhoudt. Hij gaat niet in op zeurvragen van klasgenoten die hem willen dwingen om te laten zien wat hij bij zich heeft. 
‘Ik mag bij het stuur, toch, meester?’ vraagt hij zo luid dat iedereen het wel moet horen. ‘Zeker Stijn, jij mag vandaag zeggen waar we naartoe gaan.’ Iedereen zoekt zijn plek en Stijn gaat midden in het gangpad staan. Hij opent de rits van zijn rugzak en grabbelt erin met een gezicht waar de guitigheid van afdruipt.
Opeens is hij serieus en heeft hij een chauffeurspet in zijn hand die hij boven zijn hoofd heft.
‘Van mijn opa geweest. Die was chauffeur. Dat kan hij niet meer want hij is afgekeurd. Nu werkt hij in ‘t groen. Op die grasmaaier die altijd zoveel lawaai maakt. Hoort-ie niet hoor, hij is een beetje doof en heeft oordoppen in. Ik mag zijn pet hebben. En daarom wil ik zo graag sturen.’ Stijn zet zijn chauffeurspet op en kruipt achter het stuur. ‘Dank je wel meester. Dat vindt mijn opa tof. En ik ook.’

Stijn. Leerling van groep 8. Toekomstige kok, verteller, en nu ook nog chauffeur. Tijdens het voorlezen kijk ik naar hem wanneer hij zogenaamd aan het stuur draait en samen met ons de wijde wereld verkent.

Auteur: Jelte van der Kooi,
Onderwijsblogger en coach.

..

 

 

 

Nieuws

 

Kamer: speciale aandacht voor schooladvies bij pabo

Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat er binnenkort een curriculum moet komen bij de pabo, waar extra aandacht is voor het schooladvies. De aanleiding is de constatering dat kinderen nu vaak een onderadvies krijgen door leraren. Verbetering van het pabocurriculum zou daar verandering in moeten brengen.

 In twee debatten vormde de overgang van het po naar het vo onderwerp van gesprek. Volgens verschillende Kamerleden speelt het advies een steeds grotere rol in de doorstroom, maar laat het advies nog wat te wensen over. Ook het tijdstip en het aanbod van de eindtoets stond ter discussie. Slob gaf in het eerste debat al aan dat er niet bij alle pabo’s aandacht is voor het schooladvies. Dat moet veranderen, vindt de Kamer.

Bron: Science Guide

 

Basisschoolleraar tevreden over baan

De gemiddelde leraar in het basisonderwijs is tevreden over zijn of haar baan. Dat is een van de conclusies uit de Arbeidsmarktanalyse 2021 voor het primair onderwijs. De positiviteit is er vooral vanwege de werkzekerheid, het dienstverband en de inhoud van het werk.

Het minst positief zijn de leraren over de beloning, de werkdruk en de mogelijkheden om thuis te werken. Ongeveer 61 procent van de ondervraagden geeft aan om op vaste basis veel te moeten werken. Het werk zou ook emotioneel belastend zijn en daardoor stress opleveren. Ook vanwege het hardnekkige tekort aan leraren is de werkdruk hoog.

Bron: Arbeidsmarktplatform PO

Groeiend tekort aan schoolleiders


Niet alleen onder leraren is het tekort fnuikend. Ook aan schoolleiders is nog steeds een groeiend tekort. Landelijk heeft een op de twintig scholen geen schoolleider. Merel van Vroonhoven, die door onderwijsminister Slob is aangesteld als onafhankelijk aanjager van de aanpak van het lerarentekort, waarschuwt dat dit cijfer de komende tijd zal toenemen.

Hoewel scholen hulp krijgen van het Nationaal Programma Onderwijs, zijn juist schoolleiders daarbij belangrijk. Zij moeten ervoor zorgen dat het zinvol wordt besteed aan het inlopen van onderwijsachterstanden. Het beroep kampt, volgens verschillende onderzoeken, met een negatief imago. Het heeft een relatief laag salaris en er komt veel administratief werk bij kijken, waardoor er weinig tijd overblijft voor het besturen en ontwikkelen van beleid.

Bron: NOS

 

 

Nieuwsbrief

Vul uw e-mailadres in en ontvang onze nieuwsbrief.